Eskapadowcy.pl
Szukaj na stronie:

Jet lag nie musi być koszmarem - sprawdź, jak sobie z nim poradzić!
Jet lag nie musi być koszmarem - sprawdź, jak sobie z nim poradzić!

Dalekie podróże zawsze wiążą się ze zmęczeniem osób, które się w nie udają. W przypadku wycieczek w trakcie, których zmieniamy strefę czasową jest to szczególnie uciążliwe. Ciało przyzwyczajone do funkcjonowania w określonym trybie, musi zmienić działanie swojego zegara biologicznego. Wyuczone procesy zachodzące w organizmie muszą zostać sprawnie przestawione tak, by dostosowały się do nowej pory. Wszelkie dolegliwości odczuwane wskutek takich podróży nazywane są zespołem nagłej zmiany strefy czasowej Znane są także jako "jet lag".

Żeby szybciej przystosować organizm do nowej strefy czasowej, opracowano szereg wskazówek pomagających w niwelowaniu skutków zmiany.

  • Przed wyjazdem. Zmianę rytmu życia wprowadzaj delikatnie już przed wyjazdem.
  • Picie wody. Odwodniony organizm gorzej przystosowuje się do zmian. Wymaga więcej czasu i jest bardziej wrażliwy na wszelkie, docierające do niego bodźce. Picie wody w trakcie podróży i po przybyciu na miejsce łagodzi objawy zmęczenia i przyspiesza dostosowywanie się ciała do nowych warunków.
  • Sen. Najważniejsza jest pora snu i to, jak dostosujemy go do właśnie następujących zmian. Jeśli mamy dotrzeć na miejsce rano lub w południe, koniecznie prześpijmy się w czasie podróży. Będziemy wypoczęci i bez problemu doczekamy do wieczornej pory. Jeżeli do celu dotrzemy wieczorem, unikajmy spania, ponieważ trudniej będzie nam zasnąć p przyjeździe.
  • Pierwszy dzień. Docierając na miejsce rano, starajmy się za wszelką cenę nie zasnąć aż do wieczora. Pomogą w tym napoje posiadające kofeinę. W taki sposób szybciej wpasujemy się w nowy rytm życia.
  • Stara strefa czasowa. Jeżeli już pierwszego dnia masz zaplanowane spotkanie, zaplanuj je zgodnie z godziną w starej strefie czasowej. Masz wtedy pewność, że dostosujesz je do możliwości swojego organizmu o danej porze. Jeśli chcesz spotkać się z kimś rano, to wybierz godzinę, która byłaby rankiem w dawnej strefie. Jest to szczególnie istotne, gdy podróż trwała więcej niż 48 godzin.
  • Słońce. Codziennie rano staraj się korzystać ze słońca. Ciało wystawione na działanie jego promieni szybciej przestawi się na nowe pory, jeśli wyraźnie mu je zasygnalizujesz.
  • Jedzenie. Jedz małe posiłki tak, żeby organizm sprawniej przestawił się na nową porę ich spożywania. Staraj się systematycznie zmieniać czas jedzenia i jego ilość, dopasowując do nowej strefy czasowej.
  • Czas. Daj sobie czas na przyzwyczajenie się do nowych warunków. Początkowo unikaj nadmiernego wysiłku. W chwilach szczególnej słabości, pozwalaj sobie na drzemki, ale tylko godzinne.
Wyswietleń: 1651 wyświetleń   
Wszystkie Artykuły
Przydatne Informacje  (41)
Z kraju i ze Świata  (12)
Wydarzenia  (56)
Prasa  (21)
Inne  (25)

* Portal Eskapadowcy.pl nie ponosi odpowiedzialności za publikowane przez użytkowników treści. Publikowane treści są własnością ich Autorów. Zgłoś Niewłaściwą Zawartość.Instant SSL Certificate Secure Site

Zgłoś sugestię
  • Facebook
  • Nasza Klasa
  • Google+
  • Twitter
  • YouTube
  • Blip
  • Flaker
  • GoldenLine
  • RSS